قسم خاص للدكتور محمد سمهر الأبيض , تجدون فيه ما يود الدكتور نشره من محاضرات أو اعلانات لطلابه , بالإضافة إلى الرد على التساؤلات أو الاستفسارات .

قوانين المنتدى

تنويه للأعضاء : في هذا القسم لن تظهر مشاركاتكم فور إرسالها , و إنما يجب الانتظار حتى الموافقة عليها من الدكتور او إدارة المنتدى حفاظاً على الرقي في التواصل و الحوار .
تنويه إلى الدكاترة : يمكنكم في أي وقت طلب إنشاء قسم خاص بكم عن طريق مراسلة إدارة آرتين من خلال صفحة راسلنا , التفاصيل كاملة حول الأقسام الخاصة للدكاترة في آرتين تجدونها هنا
الموضوع مغلق

ملاحظات بالنسبة لفحص طرائق التدريس

الأربعاء أيار 11, 2011 11:41 ص

 
Good Morning

The required Chapters for TM exam:
Two, Three, Five, Six, Seven, Eight, and Nine
In addtion to the first two lectures which were not entirely from the book: Lecture one: First Language Acquisition, and Lecture Two: Second Language Acquisition.

You should focus on the work and theories of the following people:
- Chomsky (Universal Grammar, and all ideas related to it)
- Randolph Quirk: his ideas can be found in Chapters 2 and 5
- Fries (chapter 9)
- Sapir
- Lewis (Lexical Approach)
- A. D. Wilkins (Chapter 6)

You need to focus on all teaching methods, and the last chapter (Language Skills) is important too.
Do not forget to read and understand highlighted passages from the book, and all passages related to the theories of the people mentioned above.

The style of questions is going to be a bit similar to the previous two.

Wish you all the best of luck in the exam
Regards

ملاحظات بالنسبة لفحص طرائق التدريس

الأربعاء أيار 11, 2011 4:23 م

شكرا كتير الك حضرة الدكتور الموقر عنجد يعجز اللسان عن شكرك الله يوفقك بحياتك وتعيش ايام حلوة وينولك مرادك انه ولي ذلك والقادر عليه
*1  *1  *1

ملاحظات بالنسبة لفحص طرائق التدريس

الأربعاء أيار 11, 2011 10:14 م

ممكن اطلب حل الاسئلة السنة الماضية لاعرف كيف تتم الاجابة

ملاحظات بالنسبة لفحص طرائق التدريس

الخميس أيار 12, 2011 5:48 ص

 
Thank you very much doctor for helping us u r the best
*Hi

ملاحظات بالنسبة لفحص طرائق التدريس

الخميس أيار 12, 2011 9:40 ص

 
Thank you so much Dr. for these notes

ملاحظات بالنسبة لفحص طرائق التدريس

الخميس أيار 12, 2011 1:28 م

Really ,very thanks doctor, you are  very generous.
My best regards for you and God bless you in all your life ..
ربي يحميك ويوفقك لأنك بجد  بتواصلك مع طلابك خليتنا نحب مادتك كتير...وهي الملاحظات كتير بحاجة لألها نحنا

ملاحظات بالنسبة لفحص طرائق التدريس

الخميس أيار 12, 2011 4:39 م

مساء الخير
شكرا و موفقين جميعا

بالنسبة لمحاضرة اليوم كانت حل نموذج الاسئلة السابقة و رح تنعاد الأربعاء القادم بنفس التوقيت.

طريقة حل الاسئلة هي:
السؤال الأول عادة بيكون تحديد جمل صح او خطأ مع تصحيح الخطأ (انتباه: الخطأ لن يكون قواعدي أو املائي او لغوي بشكل عام و انما بالمعنى), و الحل عادة بسطرين او ثلاثة مثال:
Teaching pronunciation is easier than teaching grammar because it can be reduced to a system.
Answer: the statement is wrong because even though pronunciation can be reduced to a system it still involves dealing with many dialects, and varieties of the language.
OR: the statement is wrong because grammar as a system is more restricted than pronunciation and is not as variable.

السؤال الثاني عادة سؤال مقارنة او ربط أفكار ببعضا و عادة المقارنة بتكون بنقطة معينة و ليس بكل شيء. المطلوب تحديد اوجه الاختلاف و التشابه مع شرح و جواب السؤال عادة ما اكثر من 10 اسطر.
و ممكن استخدام اما جدول مقارنة أو paragraph عن الاختلاف و paragraph  عن التشابه او اي طريقة بتريحكن طالما الافكار صحيحة.

السؤال التالت عادة سؤال essay مع انو التركيز على شكل المقال ليس اساسي, يعني ممكن الجواب يكون paragraph.
السؤال التالت بيكون اما:
شرح عبارة من المقاطع المحددة بالكتاب مع التعليق على اهميتها.
أو
توضيح فكرة معينة باسلوبكن, مثلا اعطاء رأيك بمشاكل تتعلق بتعلم اللغة عند الاطفال أو سؤال فهم بشكل عام
السؤال التالت هو اختبار للفهم اكتر من الحفظ (و باقي الاسئلة نفس الشي)

نقاط هامة جدا ارجو الانتباه اليها:
- ترقيم الاجابات ضروري جدا, بنفس اسلوب ترقيم الاسئلة
- عدم وضع اي اشارات لا تتعلق بالمادة
-ترك سطر بالاجابة (سطر اي سطر لاء) عند الامكان
- محاولة الاجابة على كل الاسئلة و عدم ترك اي سؤال بدون جواب, حتى لو ظن الطالب انو الجواب قد يكون غير مقنع او غير صحيح بيبقى افضل من لا شيء

مع تمنياتي بالتوفيق و التخرج للجميع

ملاحظات بالنسبة لفحص طرائق التدريس

الخميس أيار 12, 2011 4:52 م

نموذج اسئلة الدورة التكملية السابقة:
انتباه: يوجد نقاط غير مطلوبة لهذا العام, بالتالي سأضع الاسئلة المتعلقة فقط بالنقاط و المواضيع المطلوبة لهذا العام:

 
Question 1
Read the following statements then answer the questions below them (1.1 AND 1.2):
- As long as there is close attention, motivation is not important in learning.
- Impairment in cognitive skills could cause slowness in language acquisition.
- Teaching pronunciation is easier than teaching grammar because it can be reduced to a system.
- Meaning could be conveyed without grammar.

1.1- Which one(s) of those statements is/are true?
1.2 - Explain why each of the other statements is wrong (no more thanFour lines each, and answer should be in the form:(x)- This statement is wrong because: …..


QUESTION 2:
Answer only ONE of the following questions:
a-        What is the meaning of being ‘selective’ in teaching?How could it be useful?

b-        What is the importance of making mistakes during the learning process (of a second/foreign language)?

Question 3:
What do you think is the main problem Arab learners of English are most likely to face when learning the Listening and Speaking English language skills? What is the cause of that problem, and what do you think is the solution?

ملاحظات بالنسبة لفحص طرائق التدريس

الخميس أيار 12, 2011 8:00 م

صح و الخطا ممكن اجادة بالكتاب

ملاحظات بالنسبة لفحص طرائق التدريس

الجمعة أيار 13, 2011 8:48 م

thanks a lot
الموضوع مغلق