(1) THE MESSAGE
الرسالة
In or about year 570 the child who would be named Muhammad and who would become the Prophet of one of the world's great religions, Islam, was born into a family belonging to a clan of Quraysh, the ruling tribe of Mecca, a city in the Hijaz region of northwestern Arabia.
حوالي عام 570 للميلاد وُلد في أسرة من قبيلة قريش التي كانت تحكم مدينة مكة الواقعة في منطقة الحجاز في الشمال الغربي لشبه جزيرة العرب ، طفل سُمّي محمد (ص) أصبح فيما بعد نبي أحد أكبر أديان العالم.
Originally the site of the Ka'bah, a shrine of ancient origins, Mecca had with the decline of southern Arabia become an important center of sixty-century trade with such powers as the Sassanians, Byzantines, and Ethiopians. As result the city was dominated by powerful merchant families among whom the men of Quraysh were preeminent.
ومع تدهور جنوب شبه جزيرة العرب أصبحت مكة وهي في الأصل موقع الكعبة – مزار ذي أصول قديمة – مركزاً هاماً للتجارة في القرن السادس الميلادي مع قوىً مثل الساسانيين والبيزنطيين والأثيوبيين. ونتيجة لذلك ، سيطرة على المدينة عائلات تجارية قوية كان من بينها رجال قريش الأرفع مقاماً.
Muhammad's father, 'Abd Allah ibn'Abd al-Muttalib, died before the boy was born; his mother, Aminah, died when he was six.
توفي والد محمد (صلى الله عليه وسلم) ، عبد الله بن عبد المطلب ، قبل ولادته ، أما أمه آمنة فقد توفيت عندما كان محمد (ص) في السادسة من عمره.
The orphan was consigned to the care of his grandfather, the head of the clan of Hashim. After the death of his grandfather, Muhammad was raised by his uncle, Abu Talib. As was customary, Muhammad as a child was sent to live for a year or two with a Bedouin family.
عندها وضع الطفل اليتيم في رعاية جده الذي كان زعيم بني هاشم ، وبعد وفاة جده تكفل عمه أبو طالب برعايته. وكما درجت العادة آنذاك ، أُرسل محمد (ص) في طفولته ليعيش لسنه أو سنتين مع عائلة بدوية.
This custom, followed until recently by noble families of Mecca, Median, Tayif, and other towns of the Hijaz, had important implications for Muhammad.
وقد حملت هذه العادة التي جرى إتباعها حتى وقت قريب من الآن من قبل العائلات النبيلة في مكة والمدينة والطائف ومدن أخرى في الحجاز معانٍ هامة بالنسبة لمحمد (ص).
In addition to enduring the hardships of desert life, he acquired a taste for the rich language so loved by the Arabs, whose speech was their proudest art, and learn the patience and forbearance of the herdsmen, whose life of solitude he first shared and then came to understand and appreciate.
بالإضافة إلى تعلمه تحمل مصاعب الحياة في الصحراء فقد تمرس بلغة العرب الغنية التي طالما عشقها العرب وكان بيانها من أكثر الفنون لديهم مدعاة للفخر ، كما تعلم صبر وتجمّل الرعاة بعد أن شاركهم حياتهم المنفردة ومن ثم فهمها وقدرها.
About the year 590, Muhammad, then in his twenties, entered the service of a widow named Khadijah as merchant actively engaged with trading caravans to the north. Sometime later Muhammad married Khadijah, by whom he had two sons-who did not survive-and four daughters.
وحوالي عام 590 عمل محمد (ص) الذي كان آنذاك في العشرينات من عمره عند سيدة أرملة تدعى خديجة كتاجر منخرط بقوة في القوافل التجارية المتجهة شمالاً. وفي وقت لاحق تزوج محمد (ص) من خديجة التي أنجبت له ولدين – خطفتهما يد المنية – وأربع بنات.
During this period of his life Muhammad traveled widely. Then, in his forties he began to retire to meditate in a cave on Mount Hira outside of Mecca, where the first of the great events of Islam took place.
خلال هذه الفترة من حياته قام محمد بالسفر كثيراً. ومن ثم ، وعندما دخل في الأربعينات من عمره أخذ يلجأ للتفكر في غار في جبل حراء خارج مكة حيث – جرت حادثة كانت الأولى في تاريخ الإسلام الحافل بالأحداث العظيمة.
One day, as he sat in the cave, he heard a voice, later identified as that of the Angel Gabriel, which ordered him to:
ف
ذات يوم إذ كان جالساً في الغار سمع صوتاً ، تبين فيما بعد أن صوته الملاك جبريل عليه السلام ، يناديه قائلاً:
Recite: In the name of thy Lord who created,
(اقرأ باسم ربك الذي خلق)
Created man from a clot of blood.
(خلق الإنسان من علق).
Three times Muhammad pleaded his inability to do so, but each time the command was repeated. Finally, Muhammad recited the words of what are not the first five verses of the 96th surah or chapter of the Quran-words which proclaim God the Creator of man and the Source of all knowledge.
رد محمد (ص) "ما أنا بقارئ" ثلاثاً وفي كل مرة كان الصوت يعود ليناديه من جديد : (اقرأ) . وأخيراً قرأ محمد (ص) تلك الكلمات التي تشكل الآن أول خمس آيات من السورة السادسة والتسعين في القرآن ، وتعلن أن الله هو خالق الإنسان ، ومصدر كل علم.
At first Muhammad divulged his experience only to his wife and his immediate circle. But as more revelations enjoined him to proclaim the oneness of God universally, his following grew, at first among the poor and the slaves, but later also among the most prominent men of Mecca. The revelations he received at this time and those he did so later are all incorporated in the Quran, the Scripture of Islam.
في البداية لم يبوح (يفشي) محمد (ص) بما حصل له في الغار إلا لزوجته والمقربين منه ، ولكن مع تتابع نزول الوحي عليه آمراً إياه بأن يعلن وحدانية الرب في كل مكان ، ازداد عدد أتباعه الذين كانوا في البداية من الفقراء والعبيد ولكن فيما بعد من أشهر رجال مكة. وكل ما نزل إليه في هذا الوقت وفي الأوقات اللاحقة مجموع في القرآن وهو كتاب الإسلام.
Not everyone accepted God's message transmitted through Muhammad. Even in his own clan there were those who rejected his teachings, and many merchants actively opposed the message.
ل
م يتقبل الجميع رسالة الرب التي بشر بها محمد (ص) . وحتى في قومه كان هناك من نبذوا تعاليمه كما أن العديد من التجار عارضوا رسالته بقوة.
The opposition, however, merely served to sharpen Muhammad's sense of mission and his understanding of exactly how Islam differed from paganism.
وعلى أية حال ، لم تزد تلك المعارضة محمد إلا إصراراً على أداء الرسالة وفهماً دقيقاً لاختلاف الإسلام عن الوثنية.
The belief in the unity of God was paramount in Islam; from this all else followed. The verses of the Quran stress God's uniqueness, warn those who deny it of impending punishment, and proclaim His unbounded compassion to those submit to His will. They affirm the Last Judgment, when God, the Judge, will weigh in the balance the faith and works of each man, rewarding the faithful and punishing the transgressor man's moral responsibility, in powerful images, it presented a grave challenge to the worldly Meccans.
ويحتل الإيمان بوحدانية الرب مرتبة عظيمة في الإسلام ومن هذا الإيمان يتبع كل شيء. وتشدد آيات القرآن الكريم على قدسية الله (تترهه عن جميع العيوب والنقائض وعن كل ما تحيط به العقول) وتتوعد الكافرين بعذاب قريب. وتبشر من يُسلّم لإرادة الله برحمة ومغفرة عظيمتين. كما أنها تؤكد مجيء يوم الحساب يوم يزن الله ، المقسط ، إيمان كل إنسان وما قدم من أعمال ويجزي المؤمنين ويعذب الكافرين. ولأن القرآن نبذ الشرك بالله وأكد على مسؤولية الإنسان الأخلاقية في صور مؤثرة فقد شكل تحدياً خطيراً للمكيين المنغمسين في الدنيوية