The Arab Revolution and Social Media
The world is watching as Arab citizens in North Africa and the Middle East gather to protest against authoritarian governments, restricted freedom, and poor economic opportunities. Twitter feeds, liveblogs, videos and photos are disseminated across the web almost instantly despite limited internet access in many participating countries.
In Western media, platforms like Facebook and Twitter are being credited with helping to propel this “Arab Revolution.” But in countries like Egypt, where only 20% of a population of 80 million people have ever used the Internet, the question is not if but how could digital and social media possibly become the conduit for tens of thousands of protesters?
Social media alone did not facilitate the Arab Revolution, but was a successful catalyst when combined with myriad methods of digital and traditional media. Technological advances like cell phones, video cameras, blog posts and Facebook, in conjunction with more traditional media outlets like ......, created the circumstances for such effective information dissemination.
Digital media has provided the outlet for free expression that government monitored traditional media did not. …..Social media helped large groups to gather in a short amount of time. It also provided a platform for people to express their solidarity, both within the country and with others in the region and beyond. Egyptians heard about Tunisia from Tunisian citizens instead of the national news media. Instead of planning and creating a group of dissidents to follow, the word was spread quickly enough that enormous numbers were able to congregate in just days, and even hours—because someone knew someone who knew someone on Facebook, and word spread from there. Unlike traditional media, digital media allowed for a non-hierarchical, collective communication.
الثورات العربية وشبكات التواصل الاجتماعي
يراقب العالم المواطنين العرب في كل من شمال إفريقيا والشرق الأوسط متكاثفين لمناهضة الحكومات المستبدة/المتسلطة والحريات المقيدة إضافة إلى الفرص الاقتصادية الضئيلة . وبالرغم من محدودية الولوج إلى الشبكة العنكبوتية في الدول المعنية، فإن مستجدات توتير،والمدونات ومقاطع الفيديو المصورة تُنشر عبر الإنترنت بشكل آني .
إن الثورات العربية مدينة لأجهزة الإعلام الغربية، إذ ساهمت منابر كالفيسبوك وتويتر بدعم الثورات العربية ودفعها إلى الأمام. لكن في بعض الدول كمصر على سبيل المثال، عشرون في المائة من ساكنة تقدر بثمانين مليونا لم يسبق لها وان استخدمت الانترنت ، لذلك فالإشكال المطروح ليس هو "إذا ما" بل بالأحرى كيف يمكن لوسائل التواصل الرقمية وشبكات التواصل الاجتماعي أن تكون المحرك لعشرات الآلاف من الثوار؟
لم تيسر شبكات التواصل الاجتماعي الثورات العربية فقط بل كانت محفزا فعالا عندما اقتُرنت بوسائل ضخمة من أجهزة الإعلام الرقمية والتقليدية. فالتطور التكنولوجي المتجلي في الهواتف النقالة/المحمولة وكاميرات الفيديو ومنشورات المدونات و الفيسبوك باقتران مع منافذ عدة من وسائل الإعلام " كقناة ....."خلقت الظروف الملائمة لنشرٍ معلوماتيٍ فعال
لقد وفرت وسائل الاتصال الرقمية منافذ لحرية التعبير التي كانت محظورة من قبلُ من طرف الحكومات على وسائل الإعلام التقليدية....وقد ساهمت شبكات التواصل الاجتماعي في حشد مجموعات كبيرة من المعارضين في ظرف زمني وجيز، كما وفرت منبرا لربط وشائج التضامن داخل البلد الواحد وضواحيه وكذلك خارجه.
لقد بلغ المصريين ما حدث بتونس من قبل المواطنين التونسيين أنفسهم عوضا عن وسائل الإعلام الوطنية. وبدلا من التخطيط وإنشاء مجموعة من المنشقين عن النظام والسير على منوالها............ كانت الكلمة تُنشر بشكل سريع وعلى نحو كاف إلى درجة أن أعداد هائلة من المعارضين كانت قادرة على التجمع في أيام قلائل أو حتى لساعات معدودة- لان شخصا يعرف شخصا آخر وهذا الأخير يعرف آخر على الفيسبوك ، ومن هنا كان انتشار الكلمة. وعلى خلاف وسائل الإعلام التقليدية. فقد أتاحت وسائل الاتصال الرقمية لتواصل مشترك وغير تراتبي